Oman jutun löytämisestä ja rohkeasta hyppäämisestä intohimon pariin saamme kuulla Kaisalta, Tredusta valmistuneelta kokilta. Kokin koulutuksen ohella Kaisa luki itsensä ylioppilaaksi ja suoritti lukion.

Kaisa on löytänyt intohimonsa visuaalisen markkinoinnin ja ravintola-alan yhdistämisestä. Markkinointi-ideat kirjataan aina mukana kulkevaan paperiseen lehtiöön.

Tutkinnosta osaamista, asenteella moniin töihin

”Oma tutkinto valmisti hyvin ravintola-alalle. Siellä oli hyviä työharjoitteluita, joissa pääsi tutustumaan ja verkostoitumaan. Harjoittelut olivat opintojen aikana parhaita oppimiskokemuksia: Myllärit, Suomalainen Klubi, Tiiliholvi sekä Hella ja Huone. Pääsin myös Laternalle tekemään juhlatilaisuuksia ja sitä kautta Smilelle töihin. Sain taas lisää keikkaa.” Lainaus kuvastaa hyvin omatoimista, sanavalmista ja aktiivista Kaisaa, joka on ehtinyt hankkia ravintola-alalta monipuolista kokemusta niin keittiöstä, asiakaspalvelusta tarjoilijana kuin ravintola- ja vuoropäällikön sijaisuuksista.

Valmistumisen jälkeen Kaisa on työskennellyt muun muassa luomukasvisruuan valmistamisen parissa sekä erilaisissa työtehtävissä messuilla. Keikkatyöstä on jäänyt hyvät muistot, sillä työntekijöillä oli selkeät työtehtävät eikä työssä tarvinnut stressata. Lasten palvelu oli asiakaspalvelusta innostuvan Kaisan mielestä parasta messutyössä.

Tein parhaani ja se riitti.

Muroleen kesäkahvilassa Kaisa on päässyt kokeilemaan taitojaan monipuolisesti. Keittiössä toimiessaan hän kokee olevansa hyvä, mutta sydän sykkii asiakaspalvelulle: ”Siinä pääsee toteuttamaan itseään ja olemaan vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa”. Vaativammistakin tehtävistä Kaisa on jo selviytynyt tehdessään ravintola- ja vuoropäällikön sijaisuuksia. ”Kesäsesonkiravintolassa sää vaikutti asiakkaiden määrään, jolloin työvuorojen suunnittelusta tuli hankalaa. Tein parhaani ja se riitti,” Kaisa kiteyttää kokemustaan.

Sattuma johdattaa oman jutun pariin

Yksi yllättävä lounasreissu aloitti uuden suunnan ja oman palvelun muotoilun. Kaisa kävi eräässä ravintolassa lounaalla, tutustui ja ystävystyi ravintoloitsijan kanssa. Loppuvuodesta ravintoloitsija harmitteli, ettei aikaa löydy ravintolan Instagram -tilin ylläpitoon. Kaisa sattui olemaan paikalla, ja pian puheesta tuli tekoja. Ensimmäinen Kaisan järjestämä arvonta tavoitti 16 000 ihmistä, ja uusia kommentteja tuli 500. Facebook -sivujen seuraajamäärä kasvoi neljäsosan alkuperäisestä. Oli aika neuvotella rahasta.

Verkostot ovat auttaneet Kaisaa yrittäjyyden polulle. Oman palvelun hinnoitteluun ja tuleviin mahdollisiin koulutuksiin liittyen Kaisa sai apua mainostoimistossa pitkään työskenneeltä ystävältään sekä yleistä kannustusta kavereiltaan. Myös DuuniPolku -hankkeen Itsensä työllistämisen roadshow osui sopivaan kohtaan. Se toi uutta tietoa yrittäjyyteen ja uusiin yrittelijämäisiin toimintatapoihin liittyen. DuuniPolun Lillin kanssa mielessä kutkutelleet ideat konkretisoituivat. Lilli oli ensimmäinen, joka totesi: ”Tuota sitten lähdet tekemään.”

Olen alkanut puhumaan asioita ääneen ja tekemään niitä, elämään todeksi. Uskon unelmiini itse, ja se on jo paljon. Jos tulee este niin sitten tulee.

Unelmahommissa -kirja on antanut hyviä oppeja, haastanut pohtimaan unelmia ilman rajoitteita sekä inspiroinut Kaisaa oman unelman toteuttamiseen ja unelmakartan tekemiseen. ”Se [unelmakartta] on rekin takana seinällä. Näyttää ihan Instagram -tililtäni. Jooga, ruoka, hyvinvointi, luonto ja matkustelu. Kirja antoi hulluna inspistä. Olen alkanut puhumaan asioita ääneen ja tekemään niitä, elämään todeksi. Uskon unelmiini itse, ja se on jo paljon. Jos tulee este niin sitten tulee”, Kaisa kiteyttää asenteensa.

Osaaminen näkyväksi Instagramin avulla

Unelmien toteuttaminen ei ole Kaisalla jäänyt vain puheeksi. Kesällä 2017 Kaisa ryhtyi vuoropäällikön työssään päivittämään Muroleen Kesäkahvilan Instagram ja Facebook -tilejä. Niiden kautta hän markkinoi kahvilan artisteja, pizzatarjouksia, kahvila- ja vitriinituotteita sekä ruokia. Kuluvan vuoden aikana Kaisa on kehittänyt kahvilan someviestintää jatkuvasti: ”Instagram on kanava asiakkaiden kanssa vuorovaikuttamiseen. Mietin kohderyhmää ja kohdennan viestini heille,” Kaisa tähdentää.

Hänen oma Instagram -tilinsä kertoo ennen kaikkea siitä, kuka on Kaisa. Se sisältää aamupalakuvia, visuaalisia asetteluita, sisustamista, ravintola-alan kuvia sekä matka- ja asukuvia.

Kaisan Instagram kertoo ennen kaikkea siitä, kuka on Kaisa. Tili yhdistelee muun muassa matkailua, hyvää ruokaa ja sisustamista.

Markkinointityössään Kaisa on todennut toimivaksi OnePlus -puhelimensa, Canva -palvelun sekä Pinterestin Social media marketing -kanavan. Toisaalta paras työn tuki Kaisalle on paperinen lehtiö, jossa kulkevat mukana parhaat ideat ja julkaisukalenteri.

Mustavalkoisesti Kaisa ei Instagramia näe: ”Sieltä näkee osaamisen, mutta se ei myy bisnestä.” Kaisan kohdalla hyvä työ ja osaaminen ovat kulkeneet tarinoina verkostoissa ja tyytyväisten asiakkaiden tuttavat ovat ottaneet suoraan yhteyttä yhteistyöhön liittyen. ”Hyvä työ kannattaa, ja sana kiirii”, toteaa Kaisa, jonka mieli kurkottaa jo syksyyn luoden uusia someviestinnän suunnitelmia ja markkinointi-ideoita.

Hyvä työ kannattaa, ja sana kiirii.

Kaikkea hyvää ja menestystä Kaisalle!

 

Instagram tili: Kaisa

Kuvat ja Teksti: Annina Kipponen