Tarleena Ranta (kuvassa) toteutti Laura Vaaran kanssa DuuniPolku Tampereen hankkeelle sosiaaliseen mediaan asennekampanjan. Tavoitteena oli innostaa nuoria ja valmistuvia opiskelijoita suunnittelemaan ja toteuttamaan urapolkuja ja vahvistumaan harrastusten tuomasta osaamisesta.

Media-alan opiskelijat vahvistamassa DuuniPolun sanomaa

On aika palata ajassa puolisen vuotta taaksepäin, aikaan kun sain kuulla kesäloman loputtua opettajalta työmahdollisuudesta. Hänen tietoonsa oli kantautunut tarve media-alan osaajasta/opiskelijasta. Tartuin innolla haasteeseen, kuten myös luokkatoverini Laura.

Puhelinsoiton päässä oli aika, kun työparini kanssa asteltiin Hervannan Tredun toimipisteessä sijaitsevan DuuniPolku Tampereen toimistolle. Huomasimme pian kaikki olevamme samalla aaltopituudella siitä, että voisimme ottaa kontaktia aktiivisemmin nuoriin ja kuulla, mitä ajatuksia heillä on. Vastaushan oli sosiaalisen median haltuun ottaminen meidän puolelta. @duunipolkutampere oli jo ansainnut jalansijaa Instagramissa ja tämän somekanavan päivitykseen halusimme panostaa.

Käytäntö kuitenkin oli vielä tuossa vaiheessa kysymysmerkkinä, että kuinka ja mitä todella aiomme tehdä. Jaoimme työmäärän kolmeen osaan, niin että pystyi tarkemmin suunnittelemaan mihin missäkin kohdassa syksyä panostetaan.

Mitä yhteistyöllä saatiin aikaan?

Miten minusta tuli minä?- videot syntyivät oikeastaan sattuman kautta. Oman kokemuksen ja lähipiirimme kautta huomasimme, että työura on harvoin suoraviivainen ja absoluuttisen määrätietoinen. On alan vaihtoa, lisäkoulutusta ja eri työpaikkojen sekä asemien kokeilua. Ja juuri tämän näimme rikkautena. Tätä sanomaa halusimme viedä nuorille eteenpäin videoiden muodossa. Niin Miten minusta tuli minä?- saavutti konseptinsa nopeasti ja näitä saimme kuvattua yhteensä 4 kpl. Vieläkin ne on löydettävissä hästägillä #mitenminustatuliminä.

Työura on harvoin suoraviivainen ja absoluuttisen määrätietoinen. On alan vaihtoa, lisäkoulutusta ja eri työpaikkojen sekä asemien kokeilua. Ja juuri tämän näimme rikkautena.

Tahdoimme kannustaa ihmisiä unelmoimaan ja näkemään työuran mahdollisuuksia arjessaan. Tämä saatiin aivoriihessä sovittua ja siitä kehittyi pian kuvahaaste, johon saimme osallistujia ympäri Suomea kaikista ikäryhmistä. Kuvat olivat kaikki inspiroivia ja juuri sitä mitä toivoimme haasteella saavutettavan. Tahdoimme myös itse heittäytyä haasteeseen etsimällä yhteistyötahoja, joita löysimmekin mukaan kaksin kappalein. Näimme palkinnot mukavana boostina kisaan osallistumisessa. Oli mahtavaa nähdä, kuinka monipuolisia ja kiinnostavia ajatuksia oman harrastuksen/vapaa-ajanviettotavan hyödyntämiseksi löytyikään.

Somekampanja sai pohtimaan maailman ja työn muutosta

Tähän puoleen vuoteen mahtuu monia kohtaamisia ihmisten kanssa, päivityksiä Instagramiin, pohdintaa urapoluista sekä unelmista. Eikä tämä voinut ollut heijastumatta omaan elämääni! Kohdatessani uuden ihmisen olen avoimempi ja kiinnostuneempi tietämään, kuinka hänestä tuli sellainen kuin on. Maailma on alituiseen muuttuva, eikä aikoinaan uskottu esimerkiksi (You)tubettamisella tienaamaan elantoansa. Muutoksen voi nähdä uhkana tai mahdollisuutena ja kummalle näistä annat enemmän jalansijaa, tulee näkymään elämässäsi. Samaan päämäärään pääsemiseksi on valtavan paljon erilaisia väyliä. Niiltä poluilta kannattaa ottaa opit talteen, sillä ei voi koskaan tietää, mihin niitä tulevaisuudessa voit hyödyntää!

Maailma on alituiseen muuttuva, eikä aikoinaan uskottu esimerkiksi (You)tubettamisella tienaamaan elantoansa. Muutoksen voi nähdä uhkana tai mahdollisuutena ja kummalle näistä annat enemmän jalansijaa, tulee näkymään elämässäsi.

Tarleena, Median nuori ammattilainen

Instagram: tarleenaranta