Yhteistyö projektin kanssa toi uusia kokemuksia ja osaamista

Asennekampanjan tekemiseen osallistuminen oli Laura Vaaran mielestä loistava päätös! ”Pääsin tekemään paljon uusia asioita ja kokemaan millaista promootiotyö on. Kokemus oli kokonaisuudessaan hyvin opettavainen ja tästä on varmasti paljon hyötyä omaa tulevaisuuttani ajatellen. Erityisesti yhteistyön tekeminen eri tahojen kanssa opetti paljon.”

Asennekampanjan aikana teimme Tarleenan kanssa paljon uusia asioita. Otimme yhteyttä useaan eri tahoon yhteistyötä ehdottaen. Saimmekin kuvahaasteeseen muutaman sponsorin mukaan. Sponsoreiden avustuksella saimme mahdolliseksi tehdä Instagramin puolella kuvahaasteen DuuniPolun Instagram-seuraajille. Ideana oli ottaa kuva asiasta, joka inspiroi itseä mahdolliseen tulevaisuuden ammattiin. Kuvahaasteeseen tuli paljon osallistujia ja heistä kolme parhainta palkittiin. Palkintoina oli mm. hankkimiemme sponsoreiden tuotteita.

Kuvahaasteen lisäksi teimme Miten Minusta Tuli Minä -nimellä kulkevia videoita. Videoiden ideana on nimensä mukaisesti se, miten henkilö on päätynyt juuri siihen asemaan, missä hän juuri nyt on. Videoihin haastattelimme ja kuvasimme eri ikäisiä ihmisiä, jotka ovat eri elämäntilanteissa. Videoiden ideana on inspiroida ihmisiä – niin nuoria opiskelijoita, jotka miettivät tulevaa elämäänsä ja mihin suuntaan he aikovat sitä viedä kuin jo vakityössä olevia ihmisiä, jotka ehkä haluavat kokeilla jotain uutta! Toivomme, että myös esimerkiksi opettajat sekä vastaavissa nuoria ohjaavissa tehtävissä ja asemissa olevat voivat löytää videoista ideaa siitä, kuinka erilaisia ihmiset ovat löytämään oman juttunsa. Ei ole yhtä tapaa löytää itseä kiinnostava asia. Palo omaan kiinnostuksen kohteeseen voi syttyä huomaamatta.

Ei ole yhtä tapaa löytää itseä kiinnostava asia. Palo omaan kiinnostuksen kohteeseen voi syttyä huomaamatta.

Videoiden ja haasteiden lisäksi päivitimme DuuniPolun Instagramia muutenkin. Lisäsimme tapahtumista päivityksiä. Esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoulussa olleesta Liekeissä-tapahtumasta lisäsimme paikalla ollessamme kuvia. Jokaiseen päivitykseen, jonka lisäsimme Duunipolun Instagramiin laitoimme tunnisteen #mitenminustatuliminä. Tämän tunnisteen avulla meidän julkaisut voi helposti löytää erikseen.

Ajatuksia ja oppeja tulevaan

Huomasin asennekampanjan aikana, että sosiaalisen median päivittäminen on paljon aikaa vievää. Varsinkin jos haluaa pitää kanavansa aktiivisena ja suosittuna. Päivityksiä ei melkein ehdi liikaa laittamaan, sillä muutamakaan päivitys päivässä ei ole liikaa.

Uskon, että parhaiten nuoria kannustaa löytämään henkilökohtaisen palon oman uransa luomiseen juuri vertaistuki sekä muiden onnistumisesta kuuleminen. Kun näkee, että muutkin onnistuvat, niin miksi ei itsekin pysty siihen samaan!

Myös konkreettiset neuvot ovat loistava tapa saada ihmiset liikkeelle. Esimerkiksi kirjalliset ohjeet työnhakuun tai oman video-CV:n tekemisessä auttaminen ovat loistavia keinoja innostaa ja auttaa liikkeelle.

Miten nuorten kanssa onnistutaan?

Näen, että ymmärrys ja tukeminen ovat tärkeitä, kun puhutaan nuorten auttamisesta. Siksi nuoria on tärkeää kuunnella ja heidän kanssaan tulee keskustella heitä lähellä olevista asioista ja siitä, miten he näkevät maailman. Kannustankin nuorten kanssa tekemisissä olevia olemaan aktiivisia ja rohkeita ja menemään nuorten luo.

Nuoria on tärkeää kuunnella ja heidän kanssaan tulee keskustella heitä lähellä olevista asioista ja siitä, miten he näkevät maailman.

Laura, Median nuori ammattilainen

Yhteydenotot yhteistyötarkoituksessa: laura.v.aara@hotmail.com