Aatu Itkonen taikashow-keikalla Lappeenrannassa

Onpa hienoa, että olet löytänyt tiesi neljännen kirjoitukseni pariin. Olen Aatu Itkonen, nuori esiintyjä ja opiskelija. Tässä artikkelissa saat neljä vinkkiä markkinointiin ja oman osaamisen mainostamiseen, joita itse olen tarvinnut omassa urassani.

1. Tuota hyvää kuvaa ja anna ”puskaradion” hoitaa loput

Kun aloitin esiintymiset 13-vuotiaana, tein päätöksen myydä palveluitani ensin yksityisjuhliin esimerkiksi syntymäpäiville ja myöhemmin yritysasiakkaille. Laitoin viestejä ja soitin yrityksestä ja ihmisestä toiseen ensimmäiset kaksi vuotta aina koulupäiväni jälkeen. Tämän paljon aikaa vievän alun promootiotyön loputtua vasta minun puhelimeni alkoi soimaan ja tarjouspyyntöjä tippua sähköpostiin. Voi siis sanoa, että kaksi vuotta puhelimessa puhumista kannatti, sillä puskaradio toimi ja keikkaa alkoi sitä kautta tulla. Kaiken ydin on tuottaa itse hyvää sisältöä, jotta ihmiset puhuvat sinusta ja tuotteestasi/palvelustasi hyvää toisille.

2. Kotisivut

Laitoin kotisivuni pystyyn 14-vuotiaana ja se kannatti. Nyt pystyin puhelimessa ja sähköostiviesteissä sanomaan: ”lisätietoa löytyy kotisivuiltani osoitteesta…”. Kotisivuilta kannattaa löytyä etusivu, jossa kerrot kuka olet ja mitä tarjoat. Lisäksi suosituksia muilta, sillä tilaajasi tulee kiinnostamaan, mitä muut ovat pitäneet palvelustasi. Kerää siis palautteita työn jälkeen. Tee kotisivuille myös ”kuvat” -välilehti ja muista laittaa selkeästi näkyviin yhteystiedot, jotta mahdollisesti tulevan asiakkaasi yhteydenotto on mahdollisimman helppo.

3.      Hyödynnä sosiaalista mediaa

Aika lailla samaan aikaan kotisivujen kanssa perustin Facebook- ja Instagram-tilin. Nyt pystyin laittamaan keikoiltani kuvia somekanaviin, joka on tärkeää. Nykyään melkeinpä kaikilla on älypuhelin ja siinä erilaisia someja, joten kuvat ja kirjoitukset edesauttoivat ja auttavat edelleenkin töitä saadessa. Tällä hetkellä saan muutamia työtarjouksia somen kautta ja jopa yhteistyökumppanuuksia. Kanavissa on myös helppoa ja edullista markkinoida rahallisesti postauksia. Voit itse määrätä kampanjasi budjetin, kohderyhmän ja jakoalueen esimerkiksi Facebookissa.

4. Yhteistyöt ja sen mukana tulevat projektit

Aatu Itkonen oli yksi juontajista Liekeissä -yrittäjyysseminaarissa, jonka tavoitteena on innostaa pirkanmaalaisia nuoria yrittäjyyteen ja omien juttujen löytämiseen. Kuvassa juontokaverit Sara Maaria Peltonen ja Viivi Vanamo. DuuniPolku oli Liekeissä -seminaarin yksi yhteistyökumppani.

Haluatko lähteä mukaan yhteistyöhön, joka ei edesauta toimintaasi millään tavalla ja parhaimmassa tapauksessa saisit yhteistyön myötä aivan uudenlaisen maineen? Entäpä silloin, jos saisit projektista paljon rahaa? Yhteistyökumppaneita etsiessä ja mahdollisiin kyselyihin vastatessa kannattaa muistaa mikä on juuri sinulle ja sinun toiminnallesi kannattavaa ja järkevää. Itse hain taloudellisia yhteistyökumppaneita, kun olin 15-vuotias. Näihin kuului muun muassa kirpputori ja kahvila. Nykyään omista yhteistyökumppaneista löytyy paljon yrittäjyysaiheisia järjestöjä ja henkilöitä. Lisäksi sieltä löytyy ohjelmapalveluita, hiustylisti, valokuvaaja jne. Yhteistyön ei kuitenkaan tarvitse olla rahallista, eivät kaikki minunkaan ole. Esimerkiksi vastavuoroinen mainostaminen on hyvä vaihtoehto rahalle, josta molemmat hyötyvät. Kannattaa miettiä oman alasi yrityksiä ja henkilöitä, joita voisit mahdollisesti lähestyä. Ennen lähestymistä mieti huolella ideasi ja suunnittele valmis paketti – kerro selkeästi kuka olet, mitä teet ja mitä tarjoat.

Kun olet saanut jalkaa ovien väliin, sinulle avautuu projekteja. Nämä voivat olla vaikka blogikirjoitusta, videoita ja juuri työkeikkoja. Mediankin kanssa voi tehdä yhteistyötä, mutta ensin toiminnan kiinnostavuudesta ja toimipaikasta riippuen paikallisella tasolla ja sitten seurailemaan, että mitä siitä mahdollisesti poikii. Jokaisella alalla on paljon yhteistyötahoja, joiden kautta avautuu varmasti ihan uusia juttuja.

Aatu Itkonen 

Aatu Itkonen toimii DuuniPolku -hankkeen yrittelijäisyyslähettiläänä ja innostaa nuoria unelmien toteuttamiseen.